Tidnappad – Förarbete
Kära lärare!
”Tidnappad” är en berättelse om tid, sorg och kraften i berättelser. Huvudpersonen Io har sorg men hittar en väg tillbaka till livslust och framtidstro.
Att förbereda ett teaterbesök
Kan man förbereda en skolklass inför ett teaterbesök? Absolut! Om vi startar spännande tankeprocesser kan alla får ut mer av upplevelsen. Samtidigt är det inte roligt när man vet för mycket om vad som ska hända. Det finns dock ett par teman i ”Tidnappad” som det kan vara kul att börja fundera runt. I förarbetet kommer vi att fokusera på två av dem:
- Tid
- Lögn eller sanning?
Försök att inte lägga någon prestation i det hela. Detta förarbete ska vara lekfullt och skapa en känsla av samhörighet. Efter föreställningen rekommenderar vi att ni använder vårt efterarbete för att bearbeta andra ämnen som föreställningen tar upp.
Tid
Vi tänker sällan på den men den styr våra liv. Varje dag består av klockslag när olika saker ska ske. Tid att gå upp, tid för första lektionen, lunch, träning, skärmtid, vakentid, fritid etc.
Övning:
1 – Gör listor på tids-ord. Jobba i grupper, se hur många ni får ihop. Skriv upp alla orden på tavlan.
2 – Sitt i nya grupper. Hur många tider måste ni passa under en dag? Skriv på tavlan!
Reflektera!
– Det finns ett talesätt som är: ”Tid är inget man har, det är något man tar”. Är det sant? Vem eller var tar du i så fall tiden ifrån?
– Om du någon gång i livet hade haft 10 minuter extra; när skulle du använda dem? Vad skulle du ha dem till?
Vad är tid?
1 – Sätt på musik. Rör er fritt till musiken! Läraren gör ett distinkt ljud (kazoo, visselpipa, etc.) och sen samma ljud exakt en minut senare.
2 – Alla sätter sig. Nu måste ni vara helt tysta. Läraren gör samma ljud och sen en gång till exakt en minut senare.
Eleverna får gissa hur lång tid de tror det var mellan ljuden i steg ett och i steg två.
Kan samma tidsintervall upplevas olika?
Lögn eller sanning
Vi får alltid lära oss att man ska tala sanning. Ändå ljuger både barn och vuxna om småsaker hela tiden. Vi säger ”Nej tack, jag är mätt!” när vi i själva verket tycker att maten verkar äcklig. Eller ”Jag vill inte ha presenter!” fast man verkligen, verkligen vill det (gäller oftast vuxna). Det här kallas för vita lögner . Kan ni komma på fler? Varför använder vi dem tror ni? Kan de vara bra att ha ibland?
Man ska såklart inte ljuga så att det förstör för en själv eller andra. Men är det alltid dåligt att ljuga? Det heter ofta att man ”ljuger ihop nånting”. Det där man ”ljuger ihop” kan ofta vara ganska kul. När författaren John Ajvide Lindqvist skulle säga något om sin vampyrhistoria ”Låt den rätte komma in” valde han att säga att allt i berättelsen har hänt i verkligheten – men på ett helt annat sätt. Vad kan han ha menat med det?
Förlåt att jag är sen…
”Hej, förlåt att jag är sen! Jag drömde att jag hade fått sparken så det var ingen idé att gå upp.”
Uppgift:
Du har kommit försent till skolan, träningen eller något annat. Ljug ihop nånting! Det behöver inte vara trovärdigt men kanske är det starten på din nästa roman!
Berömda och jättepopulära människor kommer försent
Blir vi lika arga på alla som kommer försent?
Uppgift:
Vad säger berömda och jättepopulära människor när de kommer försent? Gör en lista på berömda personer. Fantisera enskilt eller i grupp. Vad kommer de här personerna med för ursäkt?
Visa för klassen
Läs upp ursäkterna för klassen, eller spela upp scener om ni vill. Se om de andra kan gissa vem det är som kommer försent.